Call to Action: Deelnemerscommunicatie Pensioenregeling
Acties en aandachtspunten voor werkgevers
• Zorg voor voldoende kennis bij uw HR-afdeling of schakel dit extern in.
• Informeer en activeer uw werknemers door middel van workshops, nieuwsbrieven, pensioeninloopspreekuren, etc. Maak pensioen bijvoorbeeld ook onderdeel van uw onboarding wanneer een werknemer in dienst treedt.
• Uw werknemers zijn divers, dus kies voor een gedifferentieerde en gedoseerde aanpak met een passende boodschap.
• Betrek de pensioenuitvoerder. Centraal Beheer PPI kan op verschillende manieren de werkgever faciliteren, denk hierbij aan: het werkgeversportaal, de pensioentoolbox (checklist, animaties, artikelen voor intranet), een presentatie op locatie en/of webinar.
• Stimuleer en faciliteer uw werknemers in het periodiek raadplegen van een financieel adviseur.
• Kijk naar de mogelijkheden voor keuzevrijheid om het pensioenbewustzijn te vergroten.
• Sta proactief in contact met de medezeggenschap en maak pensioen, als onderdeel van het totale beloningsbeleid, een terugkerend thema.
Pensioen is niet top of mind
Mensen willen eigen keuzes maken, maar uit onderzoek blijkt dat mensen over het algemeen moeite met het maken van financiële keuzes die gevolgen hebben op langere termijn. “Keuzes worden uitgesteld, afgesteld of genomen op basis van verkeerde afwegingen. Dit geldt zeker ook voor pensioenkeuzes: de afwegingen zijn complex en voor veel mensen is pensioen niet ‘top of mind’. Het aanbieden van informatie is dus belangrijk, maar niet voldoende.” Daarom is de aanvullende open norm ‘keuzebegeleiding’ geïntroduceerd per 1 juli 2023 voor pensioenuitvoerders. Deze kent twee onderdelen: de informatieverstrekking en de keuzeomgeving (artikel 48a PW).De informatieverstrekking…
De pensioenuitvoerder begeleidt de deelnemer* op adequate wijze bij het maken van een keuze, zorgt voor de inrichting van de keuzeomgeving en stelt de deelnemer daarmee in staat om een passende keuze te maken. Het uitgangspunt daarbij is dat de keuze die de deelnemer heeft en maakt past bij de voorkeuren en financiële doelstelling of wensen van de deelnemer, zodat suboptimale (combinaties) van keuzes worden voorkomen. Een adequate keuzebegeleiding voorkomt voorzienbare teleurstelling bij de deelnemer. Daarnaast bevordert de pensioenuitvoerder dat de informatie de deelnemer aanzet tot relevante actie (artikel 48 lid 4 PW). Keuzebegeleiding verplicht de pensioenuitvoerder dus tot meer activiteit dan enkel informeren.
*de (gewezen) deelnemer, gewezen partner en pensioengerechtigde.
…en de keuzeomgeving
De keuzeomgeving is vervolgens de wijze waarop keuzes, keuzeopties, de standaardoptie en informatie aan de deelnemer wordt voorgelegd. De invulling van de norm keuzebegeleiding en de keuzeomgeving is niet wettelijk voorgeschreven en daar moet een pensioenuitvoerder dus zelf invulling aan geven. Daarbij geldt: one size does not fit all. De pensioenuitvoerder zal in ieder geval met een aantal elementen rekening moeten houden:
- De informatieverstrekking en de keuzeomgeving wordt afgestemd op de deelnemer.
- De informatieverstrekking en de keuzeomgeving houdt rekening met de deelnemer die geen actieve keuze maakt.
- Keuzebegeleiding is een continu proces van inrichten, uitvoeren, monitoren, evalueren en indien nodig verbeteren.
Centraal Beheer PPI voorziet op verschillende manieren in keuzebegeleiding voor de deelnemers, onder andere door de pensioenquiz en de pensioencheck.
De werkgever vervult een spilfunctie
Een andere belangrijke rol wordt natuurlijk ingevuld door de werkgever. De werkgever is het eerste aanspreekpunt van de werknemer en zal met pensioenvragen bij de werkgever aankloppen. Op grond van goed werkgeverschap (artikel 7:611 BW) heeft de werkgever een zorgplicht en daarmee ook een informatieplicht. Dit zijn open normen en de precieze invulling daarvan zal per situatie kunnen verschillen. De werkgever dient de werknemer in ieder geval actief te informeren bij belangrijke gebeurtenissen, zodat de werknemer weet wat de gevolgen voor pensioen zijn. Zorgvuldigheid door de werkgever in de informatievoorziening aan de werknemer is dus zeker geboden.
Casus: werknemer raakt (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt
Werknemers kunnen te maken krijgen met levensgebeurtenissen en pensioenkeuzes die van grote invloed (kunnen) zijn op hun pensioen. De casus hieronder illustreert de rol van de werkgever.
Een werknemer raakt gedeeltelijk arbeidsongeschikt. In het pensioenreglement is opgenomen dat de werknemer zelf binnen een bepaalde tijd een verzoek moet doen voor premievrije voortzetting bij de pensioenuitvoerder. De werknemer doet dit niet. Ruim vijftien jaar na het einde van het dienstverband en pas nadat de werknemer met pensioen is, stelt hij zijn voormalige werkgever aansprakelijk voor de schade die hij lijdt en zal lijden als gevolg van het mislopen van de gedeeltelijke premievrije voortzetting. De werkgever stelt dat hij niet wist dat deze melding gemaakt moest worden en bovendien dat de werknemer zelf de melding had moeten doen.
Vraag: Is er sprake van schending van goed werkgeverschap?
Antwoord: Ja, er is sprake van een schending van goed werkgeverschap. Het Gerechtshof Den Haag oordeelt dat in het kader van goed werkgeverschap, de werkgever de werknemer had moeten informeren over de meldingsplicht bij de pensioenuitvoerder. “Van een goed werkgever mag worden verlangd zich ervan op de hoogte te stellen of, en zo ja welke gevolgen deze gebeurtenis heeft voor de verdere pensioenopbouw. Pensioenopbouw is immers een belangrijke arbeidsvoorwaarde.” Het argument van de werkgever dat hij een kleine werkgever was zonder deskundigheid op het gebied van de pensioenregeling, ging voor het Gerechtshof niet op.
Bron: Gerechtshof Den Haag, 12 mei 2020, ECLI:NL:GHDHA:2020:888.