Fraudebeleid Achmea
Achmea accepteert geen fraude
Als verzekeraar vinden we het belangrijk om fraudes te voorkomen en/of op te sporen. Daarmee verlagen we de schadelast, houden we verzekeringen betaalbaar en voorkomen we dat onze klanten opdraaien voor door anderen gepleegde fraude.
Voorbeelden van fraude zijn:
- geen juiste informatie geven
- verzwijgen van medische gegevens bij het afsluiten van een inkomens- en/of levensverzekering
- nota’s vervalsen of bedragen op nota’s aanpassen
- meer claimen dan de werkelijke schade
- een afgewezen schade nog een keer claimen
- een schade in scène zetten
- bewust informatie achterhouden, bijvoorbeeld een strafrechtelijk verleden of eerdere royementen bij andere verzekeraars of banken
Opsporen van fraude
Wij zijn dagelijks bezig met het helpen van klanten bij hun verzekeringskeuzes en schades, inclusief de juiste vaststelling van schades. Daarbij hebben we ook aandacht voor fraudedetectie en bij constatering van een fraudesignaal, een juiste opvolging door gespecialiseerde afdelingen.
Aanpakken van fraude
Op het moment dat er schades zijn die qua aard, toelichting en context opvallen en/of afwijken, dan kan dat een indicatie zijn voor verdiepende vragen. Als na een onderzoek én na hoor- en wederhoor een fraude onomstotelijk is vastgesteld, dan wordt een polis beëindigd of een eventuele schade-uitkering geweigerd of teruggevorderd. Ook kunnen er proportionele aanvullende maatregelen worden opgelegd. De betrokkene heeft hierbij altijd de mogelijkheid tot beroep, zowel via onze klachtenprocedure als via de civiele rechtsgang of voor de particuliere markt via het Kifid.
Externe verwijzingsregister
Een deel van de bewezen fraude is zo ernstig dat we deze fraudeurs in een lijst opnemen om andere verzekeraars te waarschuwen. Want, als een bepaalde vorm van oplichting bij één verzekeraar werkt, wordt dat vaak ook bij een andere verzekeraar geprobeerd. Het systeem waarin zij worden opgenomen, het extern verwijzingsregister, is gebaseerd op wetgeving, zelfregulering binnen de verzekeringssector en op afspraken met bijvoorbeeld de Autoriteit Persoonsgegevens. Er zijn waarborgen om ervoor te zorgen dat de registraties op deugdelijke gronden plaatsvinden en proportioneel zijn.
Voor meer informatie over het fraudebeleid van onze merken:
- centraalbeheer.nl/over-ons/zo-werken-wij/fraudebeleid
- interpolis.nl/over-interpolis/fraudebeleid
- zilverenkruis.nl/consumenten/fraudebeleid
- averoachmea.nl/fraudebeleid
- fbto.nl/over-ons/fraude
Hier vindt u meer informatie over wat het Verbond van Verzekeraars doet met het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV): verzekeraars.nl/branche/verzekeringscriminaliteit en Zorgverzekeraars Nederland met het Kenniscentrum Fraudebeheersing: zn.nl/themas/Fraudebeheersing